tisdag 20 december 2011

Julgodisbakning

Detta är mina allra första cake-pops! Dessa, som jag tycker, söta ugglor är gjorda av Oreokex och philadelfiaost. Doppade i mörk choklad och dekorerade med detaljer i SP.

Hahaha...alla blev olika...

Uggle-gänget!

Gjorde också dessa, på Ballerina Pepparkaka, doppade i färgad vit choklad.
 Lite rosa strössel på toppen.

Ballerina Pepparkaka, doppade i mörk choklad med en snöstjärna i SP, på toppen.

Sen gjorde jag detta hittepå, jag tog den överblivna smälta chokladen och hackade i nötter av olika slag, i små formar och lät det svalna. Smaskens!

Här är det mörk choklad med hackade valnötter och maschmallows i.
Och i den rosa är det Rice Krispies och hackade valnötter.

Sedan avslutade jag med att göra Vegansk knäck med valnötter .Om ni inte provat valnötter i knäck, gör det, för det är jättegott! Och för er som liksom jag inte har så stort tålamod, kommer här ett recept på knäck som bara tar exakt 7 minuter att koka!
Här kommer det uråldriga receptet på "Kennets Knäck":

100 gr smör eller margarin
1 ½ dl socker
½ dl hackad mandel
½ dl sirap

Blanda allt och koka mellan 5-10 minuter, BÄST vid 7 minuter!

Byt med fördel ut mandeln mot valnötter. Och vill ni ha den veganska varianten, byt ut smöret mot ett mjölkfritt smör.
Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar