söndag 4 december 2011

Pepparkakshus tårta

Jag började en kväll med att testa att göra ett litet,litet pepparkakshus, inte mycket större än en tändsticksask. En liten snögubbe med halsduk och snölykta i SP gjorde jag med.
Av rice krispie treat gjorde jag formarna till "tårtan". Detta behövdes för att kunna sätta på den gräddade pepparkaksdegen. Det blev stommen till tårtan.

Jag fick hjälp av Chrille för att snabbt klä formarna med den varma pepparkakan, direkt från ungen. Här är tårtan färdigklädd och redo för dekoration.

Och så här blev resultatet! Snögubben fick en gumma och en ny halsduk. I dag tänkte jag åka och lämna in denna skapelse på Länsmuseet, de har en pepparkakshus utställning där.
Barnen har bakat en borg, som de kommer och dekorerar idag, de ska lämna in den med. Bilder kommer senare. Ha en skön andra avdent allihopa!


1 kommentar:

  1. Tack så mycket Nellie! Nu har jag varit inne på din sida och tävlat, håller tummarna nu! :)

    SvaraRadera